Duwtje in de goede richting

Hoe krijg je mensen zover dat ze bepaald gedrag gaan vertonen. Hoe komen mensen tot een bepaalde keuze. En wat kun je doen om die keuze te beïnvloeden, zonder dat je mensen hun keuzevrijheid ontneemt?

Keuzes
Al voordat je de supermarkt binnenloopt sta je voor de keuze; een winkelmandje op wieltjes of een winkelmandje met draaghendel, of toch een wagentje, waar 50 cent in moet of een euro. Door een wirwar van winkelpaden baan je jezelf een weg om vervolgens te worden geconfronteerd met 16 merken pindakaas, in verschillende formaten, met nootjes of zonder nootjes, crunchy, light of regular. Eenmaal bij de kassa vraagt de caissière: ‘wilt u koopzegels, spaart u moestuintjes, heeft u een statiegeldbon, wilt u de kassabon? Prettige dag verder.’ Of is het prettige ochtend, middag of avond?
Zoveel informatie, zoveel keuzes. Te veel keuzes maakt kiezen lastig

Keuze vrijheid
Zijn keuzes dan persé slecht? Nee. Kiezen staat voor keuzevrijheid en dat is iets wat we graag willen. Maar beperk het aantal keuzes wel. Te veel keuzes zorgen ervoor dat mensen stoppen met kiezen en weggaan. Hoe kun je mensen dan toch enigszins sturen in hun keuze zonder ze te overspoelen met informatie of ze volledig te beperken in hun vrijheid.

Gedrag
Het beïnvloeden van keuzes heeft alles te maken met gedrag. Je moet dus meer weten over de beweegredenen van je klanten om invloed uit te kunnen oefenen. Een bekende techniek daarvoor is “framing”. Framing plaatst een product of dienst in een bepaald daglicht. Dat kun je doen door bijvoorbeeld “authentiek” of “ambachtelijk” toe te voegen aan de verpakking zodat er bij de consument bepaalde associaties geactiveerd worden.

Een andere manier is “nudging”, wat zoveel betekent als iemand een zetje in de goede richting geven. Overheidscampagnes maken hier regelmatig gebruik van. Bij nudging wordt de context waarin men een keuze maakt zo aangepast dat de “goede” keuze aantrekkelijker wordt. Dit wordt gebruikt om bijvoorbeeld een duurzame of gezonde keuze te stimuleren. Lees er hier meer over.

Wil je meer weten over de psychologie achter consumentengedrag of kun je wel wat hulp gebruiken bij het benaderen van jouw doelgroep? Dan is de training Retail Masterclass iets voor jou.